خوردن یک سیب در روز واقعا می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به نصف کاهش دهد

15ژوئیه 2020 - محققان گفتند که ضرب المثل قدیمی "خوردن یک سیب در روز شما را از پزشک دور نگه می دارد" می تواند تا حدودی درست باشد.

دو مقاله تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده اند، تایید نمودند که خوردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و غلات کامل می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 50 درصد کاهش دهد.

اولین مطالعه به بررسی میزان ویتامینC و کاروتنوئیدها- که یک رنگدانه گیاهی است که به میوه و سبزیجات رنگ روشن می بخشد-، در خون افراد برای اندازه گیری میزان مصرف میوه ها و سبزیجات تازه پرداخت.

کمتر از 10،000 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و بیش از 13000فرد بدون این بیماری در این مطالعه شرکت داشتند.

محققان دریافتند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای کسانی که بیشترین میوه و سبزیجات را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که غذای تازه کمی مصرف می کردند، تا 50 درصد کاهش می یابد.

این تحقیق بین المللی به رهبری پروفسور نیتا فروحی از دانشگاه کمبریج انجام شد.او در گفتگو با روزنامه دیلی تلگراف اظهار داشت: گرچه فواید مصرف میوه و سبزیجات برای دهه ها ترویج شده است، اما پیش از این در مورد نقش آنها در جلوگیری از نوع 2 یک نااطمینانی وجود داشت. مطالعه ما با استفاده از نشانگرهای خون هدفمند که بیانگر میزان مصرف میوه و سبزیجات هستند، نشان داد که حتی افزایش اندک مصرف میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

مطالعه دوم در آمریكا و با تمركز بر مصرف غلات كامل و ارتباط آن با خطر دیابت نوع 2 انجام شد. بیش از 158000 زن و بیش از 36.525 مرد در این تحقیق شرکت کردند.

مصرف زیاد غلات کامل باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 29 درصد در مقایسه با افرادی شد که به ندرت از غلات کامل استفاده می کردند.

این تیم تحقیقاتی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گفتند که ارتباط بین مقدار زیاد غلات سبوس دار و کاهش خطر ابتلا به دیابت، در افرادی که لاغرتر بودند از افراد دارای اضافه وزن یا چاق، قوی تر است.

هر دو مقاله تحقیقاتی در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/jul/an-apple-a-day-could-halve-type-2-diabetes-risk.html